Ferie & behovsåbent

Ferie er en skøn tid for både børn og voksne. Det er tidspunktet hvor vi gearer ned, nyder hinanden og har ro og tid til at være sammen i familierne. Derfor opfordre vi til, at alle børn holder ferie sammen med deres forældre.

Når ferien nærmer sig, vil vi bede Jer om at svare på om jeres barn kommer eller holder ferie via den ferieperiode vi sender ud på Aula. På den måde kan vi planlægge personalets ferie, således at vi bruger vores personaleressourcer mest hensigtsmæssigt.

Behovsåbent:
Det er politisk besluttet at daginstitutioner i Kolding Kommune skal holde lukket på følgende dage:

• De tre dage op til påske
  • Fredag efter kr. himmelfarsdag
  • Uge 28-29-30
  • Dagene mellem jul og nytår (31/12 lukker institutionen kl. 12.30)

I princippet er der lukket, men der er mulighed for at tilmelde sig ved behovspasning.

Børnehuset Kloden er i disse perioder sammen med børn og personale fra Børnehuset ved Åen, Midtbyens Børnehus og Daginstitution Under Egen.  I 2023 er det Ved Åen, som har åbent i disse perioder.

Følgende dage er der helt lukket:
Grundlovsdag og juleaftensdag er der lukket i alle institutioner og der tilbydes ikke alternativ pasning.

Øvrige ferieperioder:
I forbindelse med helligdagene, skolernes vinter- og efterårsferie og sommerferien er vores erfaring, at rigtig mange holder fri. I de perioder skal I også melde ferie eller fremmøde via ferieperioderne.

Ferie på Aula
Når vi søger oplysninger om hvor mange børn, der møder op, er det fordi det skal bruges i planlægningen af personalets ferie samt deres arbejdstider de dage.

Vi ser det som et led i vores gensidige samarbejde, at I er med til at skabe et overblik for planlægningen, da det er ærgerligt at "spilde" personaletimer, der med stor fordel kan bruges på andre tidspunkter, fordi oplysninger om børnefremmødet ikke er i orden.

• Vi forventer, at I tilmelder jeres barn såfremt I har et reelt behov
  • Vi forventer, at I overholder de tidsfrister vi angiver

Et spørgsmål vi ofte hører er: "men vi ved endnu ikke hvornår vi har ferie!" Såfremt det er tilfældet, så melder I det ind som I har ønsket på jeres arbejdsplads og retter det efterfølgende når I kender jeres ferie.

Børnehuset Kloden i ferieperioder:
I ferieperioder eller perioder med få børn arbejder vi på tværs af huset. Det vil sige, at det faste personale på ens barns stue kan godt have fri/ferie, men vi tilstræber at der vil være personale på arbejde fra afdelingen som også kender børnene.