Kompetencehjul

Kompetencehjulet anvendes til at udarbejde:

• Kompetenceprofiler af børn forud for forældresamtaler
  • Handleplaner for det enkelte barn, hvis det vurderes, at der er behov for en særlig indsats.

"Kompetencehjulet"er samtidig et grundlæggende redskab til det pædagogiske arbejde generelt, arbejdet med læreplaner, dokumentation og tværfagligt samarbejde og overgang mellem børnehave og skole.
Kompetencehjulet giver mulighed for, at pædagogen kan systematisere sine iagttagelser/observationer af barnet, således at der gives et fuldt overblik over barnets kompetencer på alle læreplansområderne.
Kompetenceprofilen er ikke en test, men et øjebliksbillede af hvordan pædagogen tæt på barnet oplever barnets kompetencer.

Forældrene skal altid oplyses om, at der udarbejdes kompetencehjul for deres barn og de har ret til at få materialet udleveret. I de flestes tilfælde foregår dette i forbindelse med forældresamtalerne hvor pædagogen gennemgår hjulet og orientere om hvilke indsatser der iværksættes fra institutionen og giver råd om hvor forældrene kan støtte barnet i dets udvikling.